livet skolmiljon 1

Skolmiljön

Samskolan erbjuder stora och fräscha lokaler, som är väl anpassade till elevernas behov och förutsättningar.

Samskolans verksamhet är uppdelad på Lilla skolan och Stora skolan. På både Stora och Lilla skolan rör sig eleverna i nya och moderna utrymmen, men som också andas historia och erfarenhet.

Stora skolan

Stora skolan ligger centralt i Göteborg vid Stampen. På Stora skolan finns grundskolan årskurs 7-­9 med cirka 400 elever och gymnasium med cirka 500 elever. Stora skolan består av två byggnader. Den ena är en klassisk skolbyggnad från 1905 som rustats upp men samtidigt fått behålla sin charm med väggmålningar och utsmyckningar. I den äldre byggnaden är alla salar renoverade. Här finns bland annat laborationssalar och biotekniklabb för naturvetenskapliga ämnen, en stor och vacker bildateljé med takfönster, ett välutrustat bibliotek med studieplatser och tillgång till datorer, en stor aula, uppehållshörnor för självstudier eller bara att hänga i, samt en klassisk idrottssal på bottenplan. På morgonen står rektor och hälsar välkommen i stora entrén enligt den tradition som finns sedan skolans start.

Den andra byggnaden är relativt ny och innehåller bland annat elevernas uppehållsyta, det så kallade Röda torget. I den här byggnaden läser eleverna kurser i språk, hemkunskap, ekonomi och musik. Undervisningen i musik sker i speciella musiksalar. På Röda torget hittar du också vår skolvärd som hjälper till att upprätthålla en trygg och lugn miljö. Skolvärden anordnar även tävlingar och turneringar av olika slag. I den nyare byggnaden finns också en stor idrottshall, Svingelns sporthall, som idrotten disponerar under dagtid. Grundskolan och gymnasiet delar på båda husen och har därför ofta undervisning i salarna bredvid varandra.

Det finns nätuppkoppling på hela skolan och varje klassrum är utrustat med multimediaanläggningar. Tillgång till datorer finns i bibliotek, studiehallar och flera klassrum. Vi satsar extra på vår skolrestaurang då det ibland blir långa dagar, och för en del elever långa resvägar. Göteborgs bästa skolmat – fråga våra elever!

Lilla skolan

”Små barn trivs i små hus”. Maria Montessori pekar på den förberedda och ombonade miljön som en avgörande faktor för barns lärande och växande.

Lilla skolan är inrymd i nio hus, centralt placerade på Föreningsgatan i Göteborg, varav sex är villor från sekelskiftet 1800-­1900 och tre från 1900­-talets andra hälft. Runt våra hus finns en spännande och varierande pedagogisk utemiljö. Det som på andra skolor kallas skolgård kallar vi det pedagogiska uterummet. Här finner vi givetvis både gungor och klätterställningar, sandlådor och bollplaner men också den spännande och vilda ”Borgen”.

”Borgen” som generationer av Samskoliter genom åren definierat som ett stormande hav eller en torrlagd öken. ”Borgen” som varit skådeplatsen för Ivanhoes eller Darth Vaders äventyr, den farofyllda bestigningen av Kilimanjaro eller månlandningen.

Även skolmaten och våra matsalar bidrar till en god skolmiljö. Matsedeln komponerar vi själva efter säsong och utbud, där så mycket som möjligt lagas från grunden. Vi undviker glutamat och pulverprodukter, och bakar nästan allt bröd själva. Vi serverar specialmat till dem som behöver och vegetariska alternativ till dem som önskar. I vår skolrestaurang serverar vi inte bara mat. Hos oss får eleverna också lära sig om mat, nya rätter, svensk husmanskost och mat från andra länder. De tränar sitt bordsskick och hur man gör måltiden till en trevlig social stund. Lärarna föregår med gott exempel och äter tillsammans med barnen. Förutom lunchen serverar vi även mellanmål till förskolebarn och fritidselever.

Några av fastigheterna är sammanbyggda med varandra och man kan röra sig mellan husen utan att behöva gå ut. Miljön är hemlik, inspirerande och utmanande och lockar till upptäckarlusta och kreativitet. Lokalerna är modernt utrustade och väl lämpade efter den utbildning de är avsedda för, men trots det är inget hus eller klassrum ett annat likt. Skrymslen och vrår, trappor och fönstersmygar. Verandor och frontespiser, ateljéer och kakelugnar. Tankarna går till Astrid Lindgren, Villa Villerkulla eller barnen i Bullerbyn när man står utanför på gatan och lockas att kliva in i den spännande och välkomnande atmosfär som strålar ut från våra hus – Välkommen in!