Samskolan

Ansökan | Arbeta hos oss | Logga in

  • Förskolan
  • Grundskolan
    • Om grundskolan
    • Lågstadiet
    • Mellanstadiet
    • Högstadiet
  • Gymnasiet
    • Om gymnasiet
    • Ekonomi
    • Natur
    • Samhäll
    • IM Språkintroduktion
  • Livet på Samskolan
    • Livet på Samskolan
    • Nyhetsflöde
    • Bildgalleri
    • Facebook
    • Gemenskapen
    • Läsåret & traditioner
    • Non Violence
    • Samskolans profil
    • Självständigt arbete (SA)
    • Skolmiljön
    • Youtube
  • Om Samskolan
    • Om Samskolan
    • Vår historia
    • Tidslinjen
    • Föräldraföreningen
    • Stödföreningen
    • Lärarna
    • Samarbeten
    • Alumner
  • Kontakt
    • Expedition
    • Styrelsen
    • Ledningsgruppen
    • Elevhälsan
    • Arbeta hos oss
    • Vikariepoolen
    • Karta
    • Logga in

2017-02-05 by

Bild (Förskolan)

Bild är ett område fyllt med skaparglädje och en möjlighet att uttrycka sig på andra sätt.

I förskolemiljön tycker vi det är viktigt att det finns mycket saker att ta för sig av som uppmuntrar kreativa och estetiska lärprocesser. De allra flesta barn ”fångas” av kraften i bild och den energi som den ger. Bildarbetet pågår givetvis spontant i barnets förskolemiljö där mycket arbete är ”just nu” och handlar mycket om glädjen att måla/rita/klippa/klistra i stunden varierat efter ålder och behov. De färdigheter som erövras är ju framför allt den finmotoriska utvecklingen och det är självfallet stärkande för självkänslan att ”man kan”.

På skolan har vi också en ateljé som vi alla kan utnyttja. Där finns framförallt yta, olika sorters papper, pennor, kol, kritor och färg av varierande karaktär som vi kan använda oss av. Grupperna har där planerade bildaktiviteter och vissa grupper har även egna ateljéer integrerat i klassrumsmiljön. I ateljén brukar en mindre grupp barn gå iväg tillsammans med en lärare varje vecka. Bildaktiviteterna kan vara kopplade till tematiskt aktiviteter som t.ex. bild om våra årstider, litteratur och färglära. Oftast arbetar barnen själva och ibland samarbetar man kring något större projekt. Under dessa tillfällen får barnen pröva på många olika tekniker och material och också få en individuell handledning och tips hur man kan göra för att förfina sina färdigheter. Allt eftersom får man en säkerhet i många olika uttrycksformer och stor mångfald. Det är givetvis fascinerande att skapa något som är unikt för en själv och också se och uppleva glädjen i att samarbeta i större projekt. Vi ser också att kreativt arbete förekommer frekvent i bokstavsintroduktioner, matematik och geometri och givetvis mycket kopplat till de kulturella ämnena som geografi, historia och biologi.

Konstnärer och deras liv och konst är också en stor inspirationskälla för att utforska och metodiskt se och uppleva olika tekniker. Där kommer också samtalet in på hur konstnären arbetar och den konstnärliga processen. Vi ser också att bilder på väggar och i övrig närmiljö är viktigt och hur det stimulerar språket framför allt hos de yngre barnen som håller på att erövra språket på många olika sätt.

Vi gör också studiebesök på museum och har egna utställningar under året. Förskoleklassen har också fått besök av externa gästpedagoger under året under begreppet ”Skapande skola”.

2017-02-05 by

Rörelse (Förskolan)

Barn har ett behov av att röra sig och är ständigt i rörelse det är ett självklart uttryckssätt i lekar och i det sociala samspelet.

Rörelse är en förutsättning för utveckling både när det gäller grovmotorik och finmotorik.Framförallt för de yngre barnen är de viktigt att även den inre miljön har utmaningar som tränar balans och andra motoriska färdigheter. De äldre barnen varierar sina arbetsställningar med att sitta antingen på stol eller matta och hämtar och lämnar de arbeten de håller på med så rörelsen är inbyggd i aktiviteten. Barnen är också ute varje dag i ur och skur på sina gårdar och där finns lekmaterial med lite för alla. Den fria leken brukar också uppmuntra rörelse i allt vad som görs under ett år. Varje årstid berikar och uppmuntrar olika aktiviteter alltifrån vattenlek efter regn och glädjen att vara ute i snön när den finns.

En stor glädje under veckan är när vi också kan ha rörelse i en fullt utrustad idrottssal som finns på skolan. Där man kan utnyttja redskap och yta för många olika färdigheter och givetvis ha rörelselekar och utveckla det sociala samspelet med varandra. Avslappning är också en skön känsla att bli medveten om och extra härligt efter en aktiv stund i idrottssalen Varje grupp gör också utmarscher/promenader till studiebesök och i närmiljön. Skolan är ju centralt placerad i Göteborg och det brukar fungera mycket bra med promenader till det mesta som t.ex. museum och Slottsskogen som är frekventa besöksmål. ”Lussedansen” är en stor årlig tradition på vår skola sedan mer än 100 år och sker någon gång i december. Alla grupper dansar då varsin folkdans och det gör vi tillsammans en em/kväll i december då vi också bjuder in föräldrar som publik. Vi dansar äldre svenska folkdanser som vi sjunger och dansar. Alla bär då också folkdräkt vid detta tillfälle som skolan har möjlighet att låna ut.

2017-02-05 by

Musik (Förskolan)

Musik berikar oss alla på olika sätt både genom att lyssna och glädjen att sjunga tillsammans.

I Sverige har vi en stor sångskatt som är ett av våra stora ”kulturarv” som vi försöker förmedla till barnen under åren de är hos oss. Sång och ramsor är oftast ett självklart inslag under samlingarna varje dag. Ofta baserat på tema/årstider/högtider som passerar under året. Det förhöjer också om någon spelar eller glädjen att själv som barn att få delta med rytminstrument som claves, rytmägg, maracas, trumma och tamburin. Det kan också vara en rolig aktivitet att få tillverka sina egna instrument. Att uppleva och känna rytm och takt tillsammans ger också en möjlighet att få talet och språket att utvecklas. Även matematiken med att kunna räkna och ta till sig takten som hjälpmedel.

Varje månad har vi en stor, härlig och gemensam sångstund med alla grupper tillsammans. De samlingarna brukar vara fokuserade på olika tema som advent, årstidssånger, tematiska som FN t.ex. Klassisk musik är också intressant att ta del av med fascinerande historier om tidigare kompositörer. Musik i bakgrunden när man kommer till sin klass med lugn musik kan förmedla en god morgonstämning. Möjligheten att lyssna i hörlurar under dagen kan hjälpa till att komma ner i varv. Under året brukar de äldsta grupperna gå till Konserthuset och få lyssna på Göteborgs symfoniker i deras hemmiljö – det brukar också vara fantastiska möten. Musiken är gränsöverskridande och berikar alla. Så det är en stor glädje att få mötas genom musiken för alla både liten och stor.

2016-06-06 by

Utveckling och Lärande (Förskolan)

I förskolan arbetar vi med barnens inneboende förmåga att lära och utvecklas. Barnen har en stark upptäckarvilja, och vårt arbete är att observera barnen och kunna ge dem rätt sorts stimulans. Maria Montessori sa ”Följ barnet” och det är en ledstjärna för oss.

Barnens långa studieresa måste börja med gott självförtroende och nyfikenhet

Som Montessoriinspirerad förskola så vill vi följa barnet. Vi vill att barnens självständighet utvecklas. Barnen uppmuntras att själva klä av och på sig sina ytterkläder, kunna ta fram och plocka bort det som de vill leka och arbeta med, hjälpa till att duka, städa och ta hand om blommor. De tränas också i att ta ansvar och själva kunna bestämma om sitt arbete, sin lek och sina aktiviteter. Lärarnas uppgift är också att introducera uppgifter, temaområden och olika slags material.

Det är jätteviktigt att alla barn får de bästa möjligheterna att utvecklas och lära. De första åren i ett barns liv är så viktiga för resten av deras skolgång. I förskolan byggs barnens tro på sin egen förmåga upp och de måste förknippa lärandet med något lustfyllt. De har så många år framför sig inom grundskola och gymnasiet, att de måste börja denna långa resa med gott självförtroende samt lust och vilja att ta reda på mer om sig själva och omvärlden.

Lärarna bryr sig om varje barns utveckling

Samskolan har en stor passion för lärandeprocessen. Man märker passionen genom det myller av processer som pågår i våra inom­ och utomhusmiljöer. Redan i kapprummet börjar dagens arbete! Barnen möts, tränar sig på att ta av sig ytterkläderna, ser bilder på väggarna och berättar för föräldrarna om vad som pågår. Efter en bra inskolning vågar barnen säga ”hej då” till sina föräldrar med kortare eller längre ritualer. Sedan tar de ett steg in i rummet och fortsätter där sitt arbete med socialisering, lek, arbete, iakttagande, deltagande, initiativtagande med mera. Barnen svetsas samman till en grupp där de visar respekt och omtanke om varandra.

Miljöerna är utformade med omsorg om barnens behov. Miljön är vacker och hemlik. Barnen känner sina lokaler och vet hur rutinerna är, vad man får göra och vad man inte får göra. På så sätt blir det lättare för barnen att vara delaktiga i skapandet av den goda miljön som är så viktig för barnens utveckling. Lärarna introducerar rutiner, aktiviteter, material och temaarbeten för barnen. De finns där och ger stöd, inspiration och utmanar till fördjupad utveckling och lärande. Barnen lär genom att erfara med alla sina sinnen. De måste få pröva själva. Genom att få goda möjligheter till kreativt skapande, både inomhus och utomhus, berikas deras utveckling och lärande.

Barnen är en del av ett positivt sammanhang

Barnen knyter vänskapsband i förskolan som håller länge på skolan. De möts som skolkamrater under alla år på Samskolan och kanske också som vuxna. De tränas i att bry sig om varandra, inte utestänga någon utan ta hand om varandra på bästa sätt. I förskolan läggs grunden för ett lustfyllt lärande för livet. Vårt mål i förskolan är att alla barnen ska finna tillfredsställelse i att vara en del av ett positivt sammanhang. De ska få möjlighet att utforska det som de är intresserade av och uppleva att de har god förmåga att lära och utvecklas. De ska känna att deras vilja tas tillvara och att de kan påverka sin vardag.

Det är så viktigt för barnen att få en bra start i sin förskola. De måste tro på sin egen förmåga, få uppleva framgång, bli självständiga, trygga och lita på att de kan. Vara en del av ett sammanhang och betyda något för grupper. Det jobbar vi med varje dag här på förskolan.

2016-06-06 by

Utemiljö (Förskolan)

Utomhuslek är bra för motoriken, lekförmågan och hälsan. Våra barn är ute minst en längre stund varje dag, oavsett väder. I nära anslutning till deras lokaler ligger lekgårdar som är anpassade efter barnens lekar. Det är en trygg och säker miljö där lärarna har god överblick.

Ofta leker barn mer tillsammans när de är utomhus

Uteleken är en mycket viktig del av dagen. Där tränar barnen på att socialisera sig med andra barn, de deltar i olika rollekar som är så viktigt för barn att göra. De får också möjlighet att röra sig friare än inomhus, träna sin kondition, styrka och motorik. Frisk luft är bra för oss människor. Barnen deltar med stor iver i många olika lekar i sin utemiljö. De växlar aktiviteter mellan lek i sandlåda, bland buskar, cykling, ”affär”, rutschkana och klättring. I vissa perioder är bollekar vanliga. I utemiljön är det inte ovanligt att barnen leker mer med andra barn än vad de brukar göra inomhus.

Barnen har ett stort rörelsebehov som de får utlopp för under uteleken. Målet med en bra utemiljö är att barnen ska få träna sin lekförmåga, sin motorik, sin kondition, styrka, få röra sig fritt och få bättre hälsa och välbefinnande.

God hälsa grundläggs tidigt och frisk luft och rörelse är viktigt för god hälsa. Att kunna leka fantasifulla och roliga lekar är också viktigt att ha med sig i framtiden.

2016-06-06 by

Skapande (Förskolan)

I en förskola är skapandet en stor, naturlig och viktig del av vardagen. Det är på detta sätt som barnen uttrycker sig, bearbetar intryck på och beskriver sin värld. Vi möjliggör för dom som inte har så många ord, att istället uttrycka sig med sina händer.

Med hjälp av skapandet lär man sig mer om sig själv och om omvärlden

Vi tycker det är viktigt att barnen får rika möjligheter till skapande aktiviteter, bra material och att lokalerna är anpassade efter skapandet. De ska få pröva olika konstnärliga tekniker i tidiga åldrar. Att få utvecklas inom skapande områden tycker vi är viktigt för barnets sätt att ta till sig kunskap och för att utvecklas som individer. Det är ett sätt för barnen att få utforska och kommunicera. Detta måste man få träna sig på, liksom allt annat här i världen. Genom att få hålla på och experimentera och träna, bli förevisad och få hjälp så ger vi barnen ytterligare redskap. På Samskolan är det en god tradition att arbeta mycket med skapandet och det är ett sätt att lära sig mer om sig själv och om omvärlden.

Fantasin får blomma ut

Vi värdesätter och uppmuntrar skapandet med barnen. I alla grupper finns det möjlighet till skapande i olika former och vi har också en liten ateljé där grupperna kan få skapa när de så önskar. I det skapande arbetet kan även den som inte har så många ord uttrycka sig med sin hand. I det skapande arbetet får fantasin blomma ut och alla sinnen stimuleras. Barnen tränar sig i olika tekniker och blir skickligare. De har också fler uttrycksmöjligheter. De bidrar till att miljön blir trevligare genom exempelvis deras bilder på väggarna och deras sånger i lokalerna.

Vårt mål med skapandet är att barnen ska utvecklas till lyckliga, vetgiriga och kommunicerande människor. Att de också kan ta del av samhällets konstutbud är ett extra mervärde.

Genom estetiska läroprocesser blir barns ”kunskapande” mer innehållsrikt. Det är berikande för barnen att kunna uttrycka sig med hjälp av olika konstnärliga tekniker, det ger dem ytterligare ett språk att kommunicera med i framtiden.

Om Samskolan

Stiftelsen Göteborgs Högre Samskola är en fristående icke vinstdrivande skola med cirka 1600 elever från förskola till gymnasiet. Samskolan erbjuder ett öppet och varmt klimat där eleverna får ta del av mångfald samt pedagogisk experimentlusta präglat av både tradition och förnyelse.

Läs mer

Socialt

  • Facebook
  • YouTube

Kontaktinformation

Lilla skolan

Förskola & förskoleklass
E-post: forskolan.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 60

Åk 1-6 & fritidshem
E-post: lilla.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 60

Stora skolan

Åk 7-9 & gymnasiet
E-post: stora.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 00

 Samskolans Integritetspolicy