Samskolan

Ansökan | Arbeta hos oss | Logga in

  • Förskolan
  • Grundskolan
    • Om grundskolan
    • Lågstadiet
    • Mellanstadiet
    • Högstadiet
  • Gymnasiet
    • Om gymnasiet
    • Ekonomi
    • Natur
    • Samhäll
    • IM Språkintroduktion
  • Livet på Samskolan
    • Livet på Samskolan
    • Nyhetsflöde
    • Bildgalleri
    • Facebook
    • Gemenskapen
    • Läsåret & traditioner
    • Non Violence
    • Samskolans profil
    • Självständigt arbete (SA)
    • Skolmiljön
    • Youtube
  • Om Samskolan
    • Om Samskolan
    • Vår historia
    • Tidslinjen
    • Föräldraföreningen
    • Stödföreningen
    • Lärarna
    • Samarbeten
    • Alumner
  • Kontakt
    • Expedition
    • Styrelsen
    • Ledningsgruppen
    • Elevhälsan
    • Arbeta hos oss
    • Vikariepoolen
    • Karta
    • Logga in

2017-02-05 by

Elevmedverkan (Lilla skolan)

I Läroplanen LGR 11, kapitel 2.3 Elevernas ansvar och inflytande står att läsa ”De demokratiska principerna att kunna påverka, och vara delaktig ska omfatta alla elever. Elever skall ges inflytande över utbildningen” samt ”Informationen och formerna för elevernas inflytande skall anpassas efter deras ålder och mognad”. På Samskolan tar sig detta bland annat uttryck i de olika elevråd vi har.

Eleverna tar ansvar för sig själva och för varandra

På Samskolan får eleverna redan från ung ålder ta aktivt ansvar för sig själva, och för varandra. I vardagsarbetet innebär detta att eleverna, efter egen förmåga och mognad, är delaktiga i såväl formulerandet av mål för sina studier som planering, genomförande och utvärdering. I takt med tilltagande ålder och mognad ökar elevernas delaktighet och ansvar. Detta arbete fungerar som ett led i vår strävan att skolan skall vara en plats där undervisningen förmedlar kunskap om grundläggande demokratiska värderingar.

I Elevrådet, Miljörådet och Kompisrådet arbetar vi i demokratiska arbetsformer

Undervisningen bedrivs i demokratiska arbetsformer som förbereder eleverna för att aktivt kunna delta i samhällslivet, och för detta syfte har vi Elevråd, Miljöråd och Kompisråd. I de olika råden sitter representanter för klasserna. Representanterna utgör garanten för att alla gemensamma frågor som omgärdar en skola kan bölja fram och tillbaka mellan de enskilda eleverna, klasserna och råden. På detta vis säkerställs att allas röster hörs och räknas. Visst tar det längre tid att fatta beslut. Men det är det värt, för när väl ett beslut fattats är det förankrat och först då blir det något värt!

Eleverna får nyttiga kunskaper och erfarenheter inför framtiden

I Miljörådet avhandlas allt som har med den gemensamma miljön att göra. Det rör både den närliggande egna miljön som den globala. Genom Miljörådet är Samskolan en ”Grön Flagg-skola”. Miljörådet samarbetar också kring biologisk mångfald med Stiftelsen Nordens Ark. I Kompisrådet avhandlas allt som har att göra med hur vi är mot varandra och hur vi vill att det mänskliga mötet skall vara. Slutligen har vi Elevrådet där mer handfasta frågor om skoldanser, utseendet på skolans pedagogiska uterum, läromedel och mycket annat praktiskt debatteras.

Genom Elevrådet, Miljörådet och Kompisrådet får eleverna en reell chans och möjlighet att både lyfta sina åsikter och synpunkter och därmed påverka sin vardag som en nödvändig och viktig träning inför den nära framtid då de skall ta över den värld vi vuxna idag ansvarar för. Eleverna är kanonduktiga på allt detta – det finns hopp!

Ibland sammanträder något av råden i sammanträdesrum, och ibland hålls möten utomhus på en plats som finns som en punkt på agendan.

2016-06-11 by

Musik (Lilla skolan)

På Samskolan präglas läroprocesser av sinnliga, estetiska, fantasifulla och praktiska sidor. Detta för att utveckla och stötta en meningsfull kunskapsutveckling som ökar elevens förmåga att se, och att verkligen förstå vad hon ser.

Det är viktigt att eleverna får utlopp för sin kreativitet

På Samskolan är det viktigt att eleverna får utlopp för sin kreativitet. Att stimulera båda hjärnhalvorna genom att varva teoretiska och praktiska ämnen är viktigt och utvecklande, både för individen och för förmågan att lära sig nya saker. Det är därför musik får ta stor plats på elevernas scheman. Utöver musik får eleverna även möjlighet att delta i körsång, där de får träna sin röst och sjunga i stämmor.

Musik kan ge en djupare förståelse och mening för en växande individ. Därför har musik i alla år varit ett viktigt ämne på Samskolan. Ämnen där man använder sin kreativitet och fantasi har på flera sätt fått ta plats och värdesatts av skolans kultur och syn på kunskap. Att skapa musik, spela och arbeta praktiskt med sina sinnen är en viktig del av skolans tradition. Musikämnet är viktigt eftersom det är ett ämne som kan utveckla kreativitet och lust. När man spelar eller lyssnar på musik får man ta del av andra världar som man kanske inte annars hade mött. Man får, tack vare musiken, träna finmotorik, gehör, uttryck och samspel. Man blir medveten om mönster, rytm och klang. Man utvecklar en förmåga att förstå andra kulturer, och eleverna får också möjlighet att känna samhörighet med andra. Både när man lyssnar och när man spelar.

En musikinstitution med många olika instrument

På Samskolan har man alltid låtit musiken få ta plats. ”Anden och handen” är ett gammalt centralt begrepp i Samskolans historia som ska gestalta den växande individens behov av att utveckla alla sina sinnen och förmågor. De praktisk­estetiska ämnena behövs, och fördjupar även högre upp i åldrarna. Samskolan har under många år byggt upp en musikinstitution med olika instrument, teknisk utrustning och digitala verktyg. Lilla skolan har också valt att lägga sina avslutningar i en traditionell musikmiljö, på Lorensbergsteatern, där eleverna får möjlighet att musicera i större sammanhang. Här får även de elever som inte deltar praktiskt träna sig i att uppleva och förstå musik. Vi försöker också ge konserter på skolan flera gånger per termin.

Elever som får syssla med musik presterar bättre i teoretiska ämnen

Genom att utveckla sin förmåga kring musiken öppnas ytterligare en väg upp för att förstå sin samtid, sitt kulturarv och andra människors traditioner. Fördelen med många av skolans estetiska ämnen är att eleven verkligen får göra något själv, praktiskt och på riktigt. Inte bara läsa om det i teorin. Samskolans mål med att kunna erbjuda mycket musik på schemat är att låta varje individ själv få välja och forma sin utbildning, lust och kreativitet. Om intresse finns för musik så erbjuder skolan flera olika vägar att utvecklas i ämnet.

Det finns studier som visar att elever som får syssla med musik presterar bättre i teoretiska ämnen. Vi tror att unga människor som får möjlighet att prova musik i olika former och på olika sätt, är bättre rustade för framtiden än andra. Genom att ta del av avslutningar och lyssna, spela och sjunga på lektioner tillsammans med andra får de träna allt ifrån scenvana till förståelse för människors olika möjligheter till kreativitet. De får också lära sig att musik är en urgammal konstform som präglat olika tider och kulturer på många skilda sätt. Inte minst hur musikens kraft har påverkat människor i årtusenden.

2016-06-11 by

Idrott (Lilla skolan)

Alla barn och ungdomar mår bra av fysisk aktivitet och rörelse. Under barn- och ungdomsåren lägger man grunden för sin framtida hälsa och framtida motionsvanor. Därför är det viktigt att vi försöker erbjuda en så bred aktivitetsbank som vi bara kan för att chanserna till att eleven ska hitta något som den gillar och passar den ökar.

På Samskolan har vi idrott och hälsa på schemat 80 minuter varje vecka för lågstadieklasserna och 100 minuter för eleverna på mellanstadiet, fördelat på två tillfällen i veckan. Just de år eleven tillbringar på Lilla skolan kallas för den motoriska guldåldern och är den tid nervsystemet fortfarande växer och möjligheterna att kunna påverka dess utveckling och lära sig nya motoriska färdigheter är som störst. Under dessa år är det därför en gyllene period att träna in koordination, balans, reaktionssnabbhet och teknik. Det har man stor nytta av resten av livet. Detta försöker vi göra genom allsidighet och variation för att nervsystemet skall tränas och utvecklas optimalt. Få andra ämnen kan konkurrera med ämnet idrott och hälsa i väsentlighet då att vi behandlar delar av läroplanen såsom simning, livräddning och ergonomi och vilka effekterna blir.

Lussedans är något som är unikt för Samskolan och som hålls varje år i samband med höstterminens avslutning. Samtliga elever bär då folkdräkt och deltar i uppvisningsdanser. På skolan lägger vi därför stor vikt vid att träna folkdanser från olika länder och tidsepoker. Genom dansen kan eleverna utveckla en social förmåga som de har nytta av i vuxenlivet och genom att de lär sig olika danser kan de föra traditioner vidare.

Forskning visar att vi har större möjlighet att påverka vår hjärnkapacitet än man tidigare trott. Genom att vässa kognitiva förmågor och till och med får delar av hjärnan att växa. Man skulle kunna tro att detta sker genom hjärnträning som kluriga korsord och sudoku men sanningen är att detta sker genom konditionsträning. Att ha skolidrott på schemat varje morgon skulle med andra ord göra underverk för elevernas resultat även i övriga skolämnen. Tre dagars träning i veckan ger bättre koncentration, bättre minne, ökad inlärningsförmåga och ökad stresstålighet och kreativitet.

Kortsiktigt kan man skörda de positiva effekterna av en idrottslektion genom kognitiva funktioner så som kreativitet och koncentration håller i sig några timmar efter en idrottslektion. Långsiktigt leder fysisk aktivitet även till att hela hjärnan arbetar effektivare. Få insatser, om någon, har så tydliga effekter som motion. Det främjar så väl fysisk som psykisk hälsa och bättre skolresultat generellt. Starkare skelett, bättre koncentration och sömn.

Effekterna av idrott och hälsa och barns välmående och skolresultat är väldigt tydligt enligt de senaste tio åren av forskning. Att vara fysisk aktiv ger överspridning. Det är förbrödrande, ökar barnens självförtroende och bidrar till en mental uppgradering. Förutom bättre impulskontroll så får barn även en förbättrad exekutiv funktion. Detta innefattar exempelvis en bättre förståelse mellan orsak och verkan, blir bättre på att planera, skapa struktur i vardagen, motivera sig själv till handlingar, fördela uppmärksamhet och värdera sina egna handlingar. Egenskaper som är väldigt viktiga i mer eller mindre alla situationer i livet idag. Idrott och hälsa i skolan är något som utan tvekan ger många positiva effekter till våra barn och samhället i stort.

2016-06-06 by

Lärande (Lilla skolan)

Samskoleelevernas kunskapsförädling förvaltas, utvecklas och omges av legitimerade och mycket engagerade lärare i totalt 15 klasser på Lilla skolan. Samskolans kunskaps­- och undervisningskvalitet säkras av mer än 9000 högskolepoäng och över 600 år av gemensam undervisningserfarenhet, för alla våra elever.

Vår skola vilar på en stabil vetenskaplig grund och Maria Montessoris pedagogiska tankar

Samskolans lärare har ett gemensamt sikte framåt och ser en utmaning i att utveckla såväl den kollegiala som den individuella kompetensen vidare, utan att tappa fotfästet i vårt gemensamma Samskolearv och dess traditioner. Vår skola vilar på Maria Montessoris pedagogiska tankar och en stabil vetenskaplig grund! En grund med inbyggd nyfikenhet och en vilja att förnya och utmana invanda mönster och normer. Vi ställer ny vetenskap gentemot beprövad erfarenhet genom kontinuerlig fortbildning. Vi utmanas ständigt till nya insikter och inspiration genom föreläsningar, studiebesök och fortlöpande intern och extern fortbildning inom olika områden.

En ständigt pågående, naturlig och hållbar kompetensutveckling

På Samskolan värdesätter vi varandra och verksamheten speglas av ett öppet klimat, med högt i tak, där det kollegiala lärandet värderas högt. Våra pensionerade kolleger förblir tätt och varmt knutna till skolan. De är en källa till fantastisk erfarenhet, stor kompetens och de förankrar tryggt våra traditioner hos både yngre och nya kollegor. Genom kontinuerliga möten på både stadie­- och kollegienivå får vi möjlighet till ett naturligt utbyte av både erfarenheter och individuella specialkompetenser vilket bidrar till en ständigt pågående, naturlig och hållbar kompetensutveckling.

Mångfald, gemenskap, engagemang, omtanke, lust, nyfikenhet och kreativitet är begrepp som, i kombination med Maria Montessoris pedagogiska tankar, genomsyrar vårt arbete och vår skola. Hög kompetens och stor erfarenhet i kombination med starka och varma relationer, ömsesidig respekt och ett stort engagemang utgör en stabil grund för att vi ska nå våra gemensamma mål: varje elevs rätt till kunskapsutveckling och ett livslångt lärande.

Vi strävar efter att låta våra elevers lust, kreativitet och arbetsflöde få frodas i lugn och ro

På Samskolan har vi stor frihet att utforma vår undervisning vilket främjar vårt pedagogiska arbete att utbilda för livet utifrån varje elevs individuella behov. Denna frihet ger oss en flexibilitet i att kunna följa våra elevers intresseströmmar, förutsättningar och behov på ett naturligt sätt. Med grund i  montessoripedagogikens tankar, har vi på Samskolan fler längre och sammanhållna arbetspass än på många andra skolor. Genom detta ges våra elever utrymme att utifrån undervisningens ramar och sina individuella förutsättningar få arbeta klart. Vi tillämpar ”frihet under ansvar” och strävar alltid efter att låta våra elevers lust, kreativitet och arbetsflöde få frodas, utan onödiga avbrott, i lugn och ro.

En gemenskap utöver det vanliga

På Samskolan strävar vi efter ett naturligt och tryggt flöde av elever och personal i alla våra miljöer. I våra olika utemiljöer finns alltid personal för att alla våra elever tryggt ska kunna vistas ute tillsammans. En varm famn, en omplåstring eller kanske en aktiv fotbollsdomare finns alltid på en armlängds avstånd! På Samskolan råder en naturlig, trygg och varm gemenskap mellan alla våra elever och Samskolans personal. Vid våra olika traditionsrika tillställningar, regelbundna samlingar med alla elever och personal, och tematiska SAM-dagar får hela skolan en chans att mötas och samverka över åldersgränser. På vår skola känner vi varandra!

Våra gemensamma traditioner involverar inte bara elever och skolans personal. De knyter också aktivt in vårdnadshavare i gemenskapen. Som Samskoleförälder kommer inbjudningar regelbundet till både gemensamma föräldramöten och vårsånger, traditionsrika Lussedanser, musikfestivaler, utmarscher, diverse fantastiska utställningar på vårt torg liksom till olika föreläsningar med varierande teman.

Om Samskolan

Stiftelsen Göteborgs Högre Samskola är en fristående icke vinstdrivande skola med cirka 1600 elever från förskola till gymnasiet. Samskolan erbjuder ett öppet och varmt klimat där eleverna får ta del av mångfald samt pedagogisk experimentlusta präglat av både tradition och förnyelse.

Läs mer

Socialt

  • Facebook
  • YouTube

Kontaktinformation

Lilla skolan

Förskola & förskoleklass
E-post: forskolan.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 60

Åk 1-6 & fritidshem
E-post: lilla.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 60

Stora skolan

Åk 7-9 & gymnasiet
E-post: stora.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 00

 Samskolans Integritetspolicy