Samskolan

Ansökan | Arbeta hos oss | Logga in

  • Förskolan
  • Grundskolan
    • Om grundskolan
    • Lågstadiet
    • Mellanstadiet
    • Högstadiet
  • Gymnasiet
    • Om gymnasiet
    • Ekonomi
    • Natur
    • Samhäll
    • IM Språkintroduktion
  • Livet på Samskolan
    • Livet på Samskolan
    • Nyhetsflöde
    • Bildgalleri
    • Facebook
    • Gemenskapen
    • Läsåret & traditioner
    • Non Violence
    • Samskolans profil
    • Självständigt arbete (SA)
    • Skolmiljön
    • Youtube
  • Om Samskolan
    • Om Samskolan
    • Vår historia
    • Tidslinjen
    • Föräldraföreningen
    • Stödföreningen
    • Lärarna
    • Samarbeten
    • Alumner
  • Kontakt
    • Expedition
    • Styrelsen
    • Ledningsgruppen
    • Elevhälsan
    • Arbeta hos oss
    • Vikariepoolen
    • Karta
    • Logga in

2017-02-23 by

Musikfestival

En gång om året, två föreställningar. Ja så är det när eleverna i årskurs 6 i maj redovisar sitt halvårslånga musikprojekt. En kvällsföreställning och en morgonföreställning med samtliga elever i sexan på Lorensbergsteaterns scen. Häftigt! Men vad har hänt innan?

Eleverna enas om ett gemensamt tema

I skiftet november/december introducerar våra musiklärare den återkommande Musikfestivalen för årskurs 6. Eleverna enas om ett gemensamt tema för årets skrivande. Någon gång var det Kärlek, en annan gång Eld och ytterligare en tredje gång Vänskap. Förutsättningarna för arbetet presenteras. Alla är med, alla komponerar musiken, alla skriver texterna, alla väljer instrument, alla ”repar”, alla framträder. Språken att skriva på är, förutom svenska och engelska, också tyska, spanska eller franska. Texterna får inte vara kränkande men gärna underfundiga.

Musikstilarna och instrumenten är många

Lärare och elever kommer överens om gruppsammansättning och det brukar bli drygt ett tiotal band med mellan 5 och 8 bandmedlemmar. De använder många instrument, så som piano och trummor, fiol och elbas, klarinett och banjo, synt och gitarr, cello och harpa. Även musikstilarna är många, då det blandas mellan rap och visa, hårdrock och ballader, smörsång och pop, blues och jazz. Under vårterminens början skrivs och komponeras det för att i april starta den intensiva träningsperioden. Nu skall harmonierna sättas och kompet fästas. Nu skall sången tränas och koreografin slipas. Nu skall programblad författas och tryckas. Nu närmar sig den stora finalen och all tillgänglig lektionstid och fritid nyttjas för att slipa på detaljerna inför de stora framträdandena på Lorensbergsteatern. Två härliga föreställningar sprakande av kreativitet, lust, uppfinningsrikedom och glädje! Föreställningar där eleverna i årskurs 6 har gjort allt.

I den nedsläckta salongen är förväntningar höga inför årets två föreställningar.

musikfestival

2017-02-23 by

Tårtkavalkad

IMG 0655I slutet av maj pryds förbindelsegången som sammanbinder villorna på Föreningsgatan med en färgsprakande kavalkad av de för ögat och gommen mest lockande kreationer man tänkas kan ­ – tårtkavalkaden. Häftigt! Men vad har hänt innan?

Eleverna skapar en konstfärdig, lockande och säljande tårta

Många ämnen och förmågor är det som kombineras i arbetet som vi kallar Tårtkavalkaden. Eleverna arbetar enskilt eller i par med att skapa en konstfärdig, lockande och säljande tårta. Först måste en idé kläckas, en idé som sedan skall förverkligas. Processen och tankarna måste dokumenteras och presenteras, och allt ska mätas mot det regelverk och de instruktioner som satts upp i förväg.

Detta arbetssätt är på inget sätt ovanligt i skolan, men då det denna gång handlar om att skapa en tårta blir det mer spännande och lockande än många andra gånger. Varje elev eller par skapar en tredimensionell tårta i naturlig storlek. Tårtan tillverkas i material som inte kan ruttna och får ha en area på max 250 cm^2. Tårtan ska kunna hängas på väggen eller i taket utan att tappa sitt material eller gå sönder. I dokumentationen skall grunderna framgå för idén, vilka material som används samt vilka tekniker som används vid konstruktionen. En skiss eller ritning skall ligga till grund för en detaljerad skalenlig ritning. Dokumentationen ska avslutas med en sammanfattning och utvärdering där de ska svara på de här frågorna: Vad har du gjort? Hur har du gjort det? Varför gjorde du just så? Vilka material använde du? Vilka tekniker använde du? Blev du nöjd? Vad kunde du gjort annorlunda för att utveckla din tårta? Avslutningsvis skall tårtan inför utställningen namnges och beskrivas på ett ”säljbart” sätt. Tårtkavalkaden är ett projekt där enbart fantasin sätter gränserna!

En omröstning, där samtliga på lilla skolan är röstberättigade, avgör vilket bidrag som blir Årets Tårta.

2016-06-06 by

Månadens konstnär

Vad har Piet Mondrians geometriska målningar med Jan Lööfs Skrotnisse att göra? Vad har Guiseppo Garimboldos fruktcollage med Yayoi Kusamas psykedeliska måleri att göra? Ja, förmodligen ingenting förutom att de alla varit en i den oändliga raden av Månadens konstnärer på Lilla skolan.

Kunskapsutveckling förutsätter kulturmöten och förmåga att kunna sätta sig in i andras tankesätt och värderingar, att kunna föreställa sig saker. Det är i detta perspektiv som estetiken i skolan spelar en viktig roll och både stärker och utmanar elevernas egna kulturella erfarenheter.

Eleverna lär sig också om den tid och det samhälle konstnären verkat i

Med konstens hjälp fördjupas elevernas lärande och kunskaperna får en mer mångfärgad klangbotten. Med konstens hjälp ställs de invanda föreställningarna på prov. Konstnären har i alla tider utgjort både ett hot mot det rådande och ett hopp om förändring. Ur konsten föds ny konst, och nya sanningar uppstår. Med Månadens konstnär, som är ett arbete där samtliga elever i lågstadiet under en månad arbetar med en utvald konstnär, får eleverna lära sig mycket, inte bara om den aktuelle konstnären, utan också om den tid och det samhälle konstnären verkat i.

Genom att pröva olika uttryckssätt lär sig eleverna att verkligen se konst

Med Månadens konstnär får eleverna pröva på en mängd olika tekniker och uttryckssätt och deras egna palett och repertoar blir, i takt med att åren går, allt mer mångsidig och fyllig. Med Månadens konstnär blir eleverna tryggare både i sitt eget utövande och i analyserandet av konstens innehåll. De utvecklar helt enkelt sin förmåga att se, att verkligen se! Eleverna gör museibesök, tittar på filmer och studerar i böcker. I slutet av varje period smyckas skolan av alla elevernas härliga produktioner. Det är en upplyftande känsla att möta dessa fantastiska elevalster som talar till oss från skolans alla väggar.

Yayoi Kusamas akvareller och Guiseppo Garimboldos fruktcollage. Uttrycken är många och oändliga!

Om Samskolan

Stiftelsen Göteborgs Högre Samskola är en fristående icke vinstdrivande skola med cirka 1600 elever från förskola till gymnasiet. Samskolan erbjuder ett öppet och varmt klimat där eleverna får ta del av mångfald samt pedagogisk experimentlusta präglat av både tradition och förnyelse.

Läs mer

Socialt

  • Facebook
  • YouTube

Kontaktinformation

Lilla skolan

Förskola & förskoleklass
E-post: forskolan.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 60

Åk 1-6 & fritidshem
E-post: lilla.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 60

Stora skolan

Åk 7-9 & gymnasiet
E-post: stora.exp@samskolan.se
Telefon: 031 – 63 19 00

 Samskolans Integritetspolicy