Lussedans 2023 2

December på Lilla skolan 2023

December är en månad med starka traditioner för de flesta i hemmiljö så även på Samskolan. I Förskoleklassen har Alfred Nobels minne uppmärksammats i flera år. Barnen har kreativt funderat, reflekterat och levererat egna uppfinningar i allehanda material. Uppfinnarnas idérikedom visade inga gränser så vi fick se en kolossal mångfald på den härliga utställningen på ”Torget” i december. Självklart var det vernissage i alla tre grupperna då barnen fick visa sina objekt för familjerna.

Pepparkakshusen som kunde beskådas på ”Torget” fram till jul hade elever i årskurs 5 bakat. De hade fått inspiration från böckernas värld med tankar idéer och sedan gått vidare med skisser och därefter bakat, konstruerat och dekorerat. En fröjd att passera husen och titta på de fina och väldekorerade husen.

Lucia med följe kom också och hälsade på med sitt följe som bestod av tärnor, stjärngossar, pepparkaksgubbar/gummor och tomtar. De bjöd på skönsång både med klassiska sånger och nyare toner. En mycket stämningsfylld på morgonen tillsammans med inbjudna föräldrar.

Terminen avslutades traditionsenligt med ”Lussedans” i Partille Arena för Förskoleklass och eleverna i årskurs 1 upp till årskurs 6. En afton fylld med uppvisningsdanser som så många år förut med föräldrar och familjer på läktarna. Där var också de klassiska ringlekarna för både liten och stor som vi fick dansa tillsammans. Stora skolan bjöd också på några uppvisningsdanser och höll i några lekar som vi fick titta på.

Kvällen avslutades med ”Raketen” och godispåsar för de yngre barnen.

Nu har vi ett nytt år framför oss med förhoppningsvis många nya och trevliga nedslag med både elever och pedagoger tillsammans.

,

December på Lilla skolan 2023