aktualiteter gr sa dag 3 2016

Niornas SA-­redovisning

Det är en nervös men positiv stämning när niorna kommer till skolan en lördag för att redovisa sina arbeten för föräldrar och syskon.

Temat identitet

Under ett antal dagar i oktober jobbade alla nior gruppvis och schemabrytande med ett ämne under årets tema ”Identitet”. Temat identitet är ett aktuellt ämne just i år nio då eleverna står inför många val, bland annat vilket gymnasium och vilket program de ska välja. Det är även ett ämnesområde som lätt går in i flera olika ämnen och man kan göra många olika typer av arbeten. Exempel på ämnen som eleverna valde är Du är vad du äter, Civilkurage, Grupptryck, Mitt ekologiska avtryck, Genus inom idrott, Religion och identitet, Självporträtt, Musik som identitet och protest, Kläder som identitet och Genetik – ­varför är jag som jag är?

aktualiteter gr sa dag 2 2016

Eleverna får lära sig att jobba i grupp och fördjupa sig i ett ämnesområde

Arbetet resulterar i en redovisning i form av till exempel ett föredrag, film, inövad låt eller ett konstverk. Allt detta redovisas först för åttorna som ett genrep inför redovisningen för föräldrarna. Det gör att de får en ”riktig” publik. Dessutom får de göra samma redovisning flera gånger vilket är ganska ovanligt i skolan. Det innebär att de har chans att utveckla och förbättra sin redovisning. Den här typen av arbete är viktig för eleverna då de får lära sig att jobba i grupp och att få fördjupa sig i ett konkret ämnesområde. Det får också möjlighet att träna sig i att tala inför grupp.

Under redovisningsdagen sjöd det av aktivitet på skolan. En klass hade ordnat ett café och elever och föräldrar gick runt och lyssnade på föredrag samtidigt som de fikade.

Niornas SA-­redovisning