aktualiteter stora non violence

Non-Violence på Stora

Måndagen den 9’e oktober 2017 blev en stor dag i Samskolans 117-åriga historia, eftersom hela stora skolan samlades på skolgården i höstsolen och tillsammans avtäckte en officiell version av den skulptur som Carl Eric Reuterswärd skapade till John Lennons minne i samband med hans död. Datumet, den 9’e oktober, var dessutom John Lennons födelsedag varför hela firandet gick i Lennons och Beatles anda.

07A1036

Skulpturen, som i versionen som nu avtäcktes väger mer än 3 ton, heter formellt Non Violence och finns på flera ställen i världen; bland annat utanför FN-skrapan i New York, i Berlin, i Peking, i Kapstaden och i Sverige sedan tidigare bland annat på Avenyn i Göteborg, i Anna Lindhs Park i Borås och utanför Lilla Samskolan, och är formellt en symbol för rörelser eller organisationer som aktivt vill vara förknippade med Non Violence, icke-våld, något som Samskolan alltid arbetat aktivt för och som också resulterade i att skulpturen fick en plats utanför Lilla skolan för ett par år sedan. Och nu var det alltså stora skolans tur.

Hela skolan, både elever och all personal samlades i solskenet tillsammans med speciellt inbjudna, representanter från föräldraföreningen, medlemmar ur Samskolans styrelse och journalister från både radio och TV, och en scen hade byggts upp på avsatsen mot stora entrén. I andra ändan av skolgården hade bamba byggt upp en bespisning där de serverade varm soppa, vilket var uppskattat för även om solen sken så var det ordentligt höst-kyligt. Ceremonin började med att några musikelever spelade musik ur Beatles katalog, och sedan tog rektor Peter Järvsén mikrofonen och annonserade dagens högtidligheter. Nicke Bäcklund, rektor på lilla, fick därefter ordet och läste upp genuina hälsningar från både Beatles trummis Ringo Starr från den forna FN-ambassadören Jan Eliasson. Efter att skolans högstadie- och gymnasiekör framfört några låtar så pratade Rolf Sköldebrand från Non Violence-organisationen och därefter avtäcktes skulpturen, till hela skolans jubel. Nicke Bäcklund släppte fri ett par duvor som flög upp och satte sig på skolans tak, och nästan symboliskt övervakade resten av ceremonin mot den blåa himlen. Ett tillfälle och ett minne som alla närvarande förmodligen kommer bära med sig hela livet, och som kommer vara fast förankrat i Samskolans historia.

I en tid som präglas av oro både i vår omvärld och i vårt närområde så är Samskolan oändligt stolta över att nu kunna vara en del av Non Violence-familjen, och att Samskolans alla elever; både på förskola, lågstadium, högstadium och gymnasium nu formellt är ambassadörer för ett fredligt förhållningssätt, även om de varit det icke-formellt förut. Reuterswärds skulptur kommer att för alltid stå utanför båda skolorna för att påminna om detta.

Press

Läs mer om Samskolans Non-Violence-projekt!

, ,

Non-Violence på Stora