profil lilla musik

Musikfestival

Sedan många år är musikfestivalen en årlig tradition på Lilla Samskolan. Det är årskurs 6 som större delen av läsåret under musiklektionerna komponerar musik och sätter ord till sina låtar. I år har den framförts digitalt i en ihopklippt festival med alla elever aktiva i något musikaliskt sammanhang med instrument eller sång.

Sedan i början på höstterminen har eleverna grupperat sig och fått några ord som inspiration till sin låt. Årets fokusområde för skolan var VÅR JORD. Associationerna blev mycket kring miljö – krig – hav – plast. Verser skrevs med rim och refränger och eleverna valde att skriva på svenska eller engelska.

Många lektioner senare började melodier med refränger komma fram. Lättast att skriva text och svårast med att få melodier och ackord att passa ihop. Härligt när text och melodi fungerar tillsammans! Väldigt roligt att ha en tanke med texten och jobba självständigt är några elevers reflektionen efteråt. Under inspelningen hade man också tankar om scenkläder – använda något som man redan har! Ett härligt projekt i musiken att med mycket glädje både i processen och när man ser tillbaka på det!

Musikfestival beskuren

Musikfestival