aktualiteter gy gais

Great Andoh i Ghana

Under läsåret 2015/16 har gymnasieeleverna på Samskolan fått möjligheten att engagera sig för något som kan kännas väldigt främmande för svenska ungdomar. Ett samarbete med Great Andoh International School i Ghana har inletts, och målet är att hjälpa den ghananska skolan i sin framtida expansion.

Skolan i Ghana drivs av Emelie Kanter, som under våren föreläst för Samskolans gymnasieelever. Föreläsningen gav eleverna insyn i hur livet för ungdomar på andra ställen i världen kan se ut. Under föreläsningen berättade Emelie även om hur hon har vigt sitt liv åt att hjälpa andra människor. För faktum är att barnen på den ghananska skolan, som Emelie i flera år har drivit på ren vilja, ger många barn en möjlighet att komma bort från det liv på gatan som många av dem växt upp i.

Vi på Samskolan har samlat in en ansenlig summa som oavkortat går till att hjälpa de 275 barnen som går på Great Andoh International School. Tillsammans med hjälpsamma företag har vi också lyckats få ihop ett stort antal skor som ska tas med ner till skolan. När många av oss lever i överflöd och välbehag så känns det rimligt att göra det vi kan för att göra världen till en bättre plats. Det är inte bara ett rimligt ansvar – det är också det vi vill göra!

,

Great Andoh i Ghana