lasaret gr idrottsdagar

Idrottsdagar

Fysisk aktivitet spelar en stor roll på Samskolan. ”Ett sunt sinne kompletteras bäst av en sund kropp”, och därför får eleverna på högstadiet förutom sina vanliga idrottslektioner, Lussedanserna och Vildmarksleden även två fullmatade idrottsdagar varje år.

Under höstterminen kompletteras idrottslektionerna av Vildmarksleden och Lussedanserna, men under vårterminen finns inte några sådana, traditionsinriktade, fysiska inslag så därför får eleverna en vinteridrottsdag i början av mars och en våridrottsdag i maj. Vinteridrottsdagen präglas förstås av rena vinteridrotter, exempelvis anordnas varje år en utförsåkningsresa till Sunne, men även skridskoåkning eller längdskidåkning i SkiDome, och mycket mer.

Våridrottsdagen är mer präglad av utomhusaktiviteter i vårvärme: Beachvolleyboll i Skatås, frisbee-golf, orientering, långdistans-cykling, fotboll, bland annat. Idrottsdagarna är alltid obligatoriska, och även all undervisande personal förutom idrottslärarna är alltid involverade som funktionärer.