Header scaled

Abiskoresan

Abisko ligger i Arktis, längst upp i Sverige. Det är en fantastisk plats som lockar vandrare från hela världen. Här ser man tyvärr även tydliga tecken på jordens klimatförändringar.

Samskolans naturtreor åker varje år till Abisko fjällstation. Eleverna vandrar till Trollsjön, bestiger Njulla och utforskar nationalparken. Där studerar de fjällekologi, geologi, klimatförändringar och bekantar sig även med Samernas kultur och levnadssätt.

Eleverna träffar också Keith Larson (klimatforskare) och Anders Lindberg (presschef LKAB). Vissa år gör vi även studiebesök nere i Kirunagruvan.

Regionen i Arktis är inte bara en exotisk och vacker plats. Här finns även mycket naturvetenskap; Kirunagruvan och Esrange Space Center (SSC). Och det pågår en stadsflytt i Kiruna…

Arkivbilder

Abiskoresan