Stora skolan

Högstadiet och gymnasiet.

På ”Stora skolan” (spårvagnshållplats Svingeln) finns Samskolans högstadium och gymnasium.

Från barnbördshuset till Östra Realläroverket

Den 16 september 1901 startade Samskolan sin verksamhet i stadens barnbördshus (ritat av Victor von Gegerfelt). Stora skolan stannade kvar i de lokalerna ända tills 1969, då man flyttade till Östra Realläroverket vid Stampgatan.

Den nya byggnaden är en stram men typisk jugendbyggnad ritad av Yngve Rasmussen (1906), som också ritat Vasakyrkan och det så kallade tomtehuset i hörnet Vasa-Viktoriagatan. Skolbyggnaden har fått behålla sitt ursprungliga utseende, med tidsmarkörer som typograferingen ”Allmänt läroverk” och vapenskölden med eklövsinfattningen på den mjukare, vågiga långsidan mot Stampgatan.

tavla samskolan 1

SÖK TILL SAMSKOLAN

Ansökan till Samskolans gymnasium årskurs 1 sker genom Göteborgsregionens antagningsnämnd.
Välkommen med er ansökan!

TRADITIONER

Samskolan jobbar aktivt för att erbjuda en så varierande och inspirerande undervisning som möjligt. En del av det arbetet innebär att vi flyttar ut undervisningen utanför klassrummet. Det stärker både inlärningen och gemenskapen mellan eleverna.

SM i juridik

På Samskolan läses tre kurser i juridik och på den sista kursen genomförs tävlingsmomentet Skol-­SM i juridik.

Resor

Vi har flera resor kopplade till våra program och kurser, och vissa gemensamma resor.

Vårsång

Den traditionella Vårsången med mösspåtagning, manskör och vårtal.

SA-dagen

På Identitetsdagen bjuder niorna in släkt och vänner och presenterar sitt arbete från läsåret.

Saftfest och lärarmiddag

I juni är det dags för årets saftfest och lärarmiddag – en traditionen med gamla anor.

Niornas lunch

Det är en högtidlig och glad stämning när niorna samlades för lunch tillsammans med sina lärare i slutet av läsåret.

Mänskliga rättigheter

Samskolan har stort fokus på arbetet med mänskliga rättigheter.

EUP

Samskolan har deltagit i EUP sedan några år tillbaka och har haft stora framgångar.

Vildmarksdagen

Det är inte varje dag man tar en promenad i skogen och träffar på troll eller älvor som spelar flöjt.

• Musik

På Samskolan är det viktigt att eleverna får utlopp för sin kreativitet. Att stimulera båda hjärnhalvorna genom att varva teoretiska och praktiska ämnen är viktigt och utvecklande, både för individen och för förmågan att lära sig nya saker. Det är därför musik får ta en stor plats i elevernas scheman.

Läs mer om vår profil: Musik