Lilla skolan

Förskola, förskoleklass, låg- och mellanstadium.

På ”Lilla skolan” finns förskola, förskoleklass, låg- och mellanstadium.

Föreningsgatan i ”Tjänstemannastaden”

Området runt Föreningsgatan kallas i stadsplanen från 1877 för Tjänstemannastaden. Här planerades för ett trettiotal villor, varav de flesta byggdes mellan 1878 och 1884. Fjorton av villorna ritades på Victor von Gegerfelts arkitektskontor. Villorna blev på sin tid mycket uppskattade och Handelstidningen skrev att området var ”en af stadens sevärdheter”.

Ett par av villorna överläts till Samskolan på 1920-talet, och idag ägs ett tiotal hus av Samskolan. Husen anpassades till småskoleverksamhet, men många ursprungsdetaljer är bevarade, t ex kakelugnar och stuckaturer.

PICT0411

SÖK TILL SAMSKOLAN

Samskolan tar emot ansökningar till förskolan, förskoleklass och grundskolan.
Välkommen med er ansökan!

TRADITIONER

Samskolan jobbar aktivt för att erbjuda en så varierande och inspirerande undervisning som möjligt. En del av det arbetet innebär att vi flyttar ut undervisningen utanför klassrummet. Det stärker både inlärningen och gemenskapen mellan eleverna.

Månadens konstnär

Den oändliga raden av Månadens konstnärer på Lilla skolan.

Musikfestival

En kvällsföreställning och en morgonföreställning med samtliga elever i sexan på Lorensbergsteaterns scen. Häftigt!

Djur i världen

Eleverna i förskoleklassen är i en ålder då de är mycket nyfikna på sin omvärld och de har arbetat med temat ”Djur i världen”.

Tårtkavalkad

I maj pryds förbindelsegången med en färgsprakande kavalkad av de för ögat och gommen mest lockande kreationer man tänkas kan.

Mänskliga rättigheter

Samskolan har stort fokus på arbetet med mänskliga rättigheter.