Stora skolan

Högstadiet och gymnasiet.

På ”Stora skolan” (spårvagnshållplats Svingeln) finns Samskolans högstadium och gymnasium.

Från barnbördshuset till Östra Realläroverket

Den 16 september 1901 startade Samskolan sin verksamhet i stadens barnbördshus (ritat av Victor von Gegerfelt). Stora skolan stannade kvar i de lokalerna ända tills 1969, då man flyttade till Östra Realläroverket vid Stampgatan.

Den nya byggnaden är en stram men typisk jugendbyggnad ritad av Yngve Rasmussen (1906), som också ritat Vasakyrkan och det så kallade tomtehuset i hörnet Vasa-Viktoriagatan. Skolbyggnaden har fått behålla sitt ursprungliga utseende, med tidsmarkörer som typograferingen ”Allmänt läroverk” och vapenskölden med eklövsinfattningen på den mjukare, vågiga långsidan mot Stampgatan.

tavla samskolan 1

SÖK TILL SAMSKOLAN

Ansökan till Samskolans gymnasium årskurs 1 sker genom Göteborgsregionens antagningsnämnd.
Välkommen med er ansökan!

TRADITIONER

Samskolan jobbar aktivt för att erbjuda en så varierande och inspirerande undervisning som möjligt. En del av det arbetet innebär att vi flyttar ut undervisningen utanför klassrummet. Det stärker både inlärningen och gemenskapen mellan eleverna.

Mänskliga rättigheter

Samskolan har stort fokus på arbetet med mänskliga rättigheter.

Naturvetarna på Liseberg

Balder och Helix är inte bara en fartfylld upplevelse som kittlar i magen.

Indienresan

Några samhällsvetare får varje år möjlighet att åka till Indien som del av sitt Gymnasiearbete.

Lägerskola

För att våra sjuor ska få möjlighet att lära känna varandra så åker alla klasser i årskursen iväg på en lägerskola.

Ung Företagsamhet (UF)

Samskolan har en stark tradition av Ung Företagsamhet (UF) i vår undervisning.

Abiskoresan

Samskolans naturtreor åker varje år till Abisko fjällstation. Eleverna vandrar till Trollsjön, bestiger Njulla och utforskar nationalparken.

SA-konserter

På Stora skolan finns som elev möjlighet att delta i konserter under skoltid, det som kallas SA-konserter.

SM i juridik

På Samskolan läses tre kurser i juridik och på den sista kursen genomförs tävlingsmomentet Skol-­SM i juridik.

Vårsång

Den traditionella Vårsången med mösspåtagning, manskör och vårtal.

• Lärande

Ända sedan år 1901 har lärande, och tankar kring lärande, stått i fokus på Samskolan. Arbetet med individens praktiska och teoretiska kunskapsutveckling är, och har alltid varit, det absolut viktigaste för oss.

Läs mer om vår profil: Lärande
    Lärande